نشست علمی نقد کتاب“جریان‌شناسی دیدگاه‌ها و رویکردهای وحدت و تقریب‌مذاهب‌اسلامی” برگزار شد

با همکاری و مشارکت پژوهشگاه مطالعات تقریبی و مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه و دانشگاه ادیان و مذاهب نشست علمی نقد کتاب” جریان‌شناسی دیدگاه‌ها و رویکردهای وحدت و تقریب مذاهب اسلامی” نوشته حجج‌اسلام مهدی عزیزی و خلیل عالمی از آثار و منشورات پژوهشگاه مطالعات تقریبی در تاریخ شنبه ۱۷ اسفند‌ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲ ظهر در سالن جلسات امام موسی صدر(ره) دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی برگزار گردید. ناقدان این جلسه آقایان حجج‌اسلام دکتر ابوالحسن نواب و دکتر مهدی فرمانیان بودند.

در این نشست ابتدا نویسنده کتاب، جناب حجت‌الاسلام عزیزی به توصیف و معرفی کتاب پرداخت. وی گفت: ازآنجایی‌که یک اثر که جامع تمام نظرات در مورد وحدت و تقریب و ارزیابی در مورد آنها باشد ندیدیم، این طرح پژوهشی در پژوهشگاه مطالعات تقریبی به گروه مطالعات سیاسی‌اجتماعی پژوهشگاه ارائه گردید و ما که در آن گروه فعالیت داشتیم موظف به نگارش این اثر شدیم. ما در چهار رویکرد اصلی کلامی، فقهی، سیاسی و اجتماعی نظرات مختلف را گردآوری کردیم.

 

 

در ادامه جلسه جناب حجت‌الاسلام دکتر نواب ضمن تمجید از کتاب و نویسنده آن گفتند: علاقه بنده به تقریب بسیار زیاد است و دست کسی که در این باره بنویسد را می‌بوسم .این کتاب اثر خوبی است و از نظر من نمره قبولی دارد. ایشان نقدهای خود را جهت تکمیل کار بیان داشتند.

 

 

جناب حجت الاسلام دکتر فرمانیان گفتند: ابتدا به نوبه خود از پژوهشگاه مطالعات تقریبی و نویسندگان این اثر تقدیر و تشکر می‌کنم. جای کتاب جریان‌شناسی وحدت و تقریب حقیقتاً خالی بود. قبل از این کتاب فقط دو مقاله داشتیم که متعلق به مرحوم واعظ‌زاده و آقای مهریزی بودند. تقسیم‌بندی مناسب از ویژگی‌های مثبت این کتاب است. با چهار رویکرد فقهی، کلامی، سیاسی و اجتماعی تقریب و وحدت را بررسی کرده‌اند. برای رویکرد سیاسی پنج نظریه را مطرح کرده‌اند: نظریه حکومت واحد، اتحاد جماهیر اسلامی، رهبر واحد، اتحادیه جهان اسلام و پیمان‌های مشترک. در بحث رویکردهای اجتماعی فقط یک نظریه با عنوان تعایش سلمی و در بخش رویکردهای کلامی چهار نظریه تکثرگرایی با بحث روشنفکری، تبیین موارد اختلاف با مباحث علمی، مرجعیت علمی اهل‌بیت علیهم‌السلام و اسلام بلا مذاهب یا گذر از مذاهب را مطرح کردند. در بحث رویکردهای فقهی سه نظریه معذریت فقهی، فقه مقارن و فقه شعائری را مطرح کردند. استدلالی بحث‌کردن، منابع خوب، قلم خوب و روان و دقت در محتوا از ویژگی‌های این اثر است که جای تقدیر و تشکر دارد.

 

ایشان نیز نقدهای خود را  نسبت به کتاب بیان داشتند و نویسنده کتاب ضمن تشکر از ناقدان محترم که در این اثر دقت و توجه داشته‌اند تشکر کرد و این نقدها را ارزشمند و وارد دانست.

همچنین می‌توانید متن کامل این کرسی نقد کتاب، را از اینجا بخوانید.

———————————————————————